Krytyka. Tak wielu z nas ma z nią prawdziwy problem. Po pierwsze, nie potrafimy przyjmować słów krytyki, ponieważ odbieramy ją zbyt personalnie. Po drugie, nie potrafimy konstruktywnie krytykować. Pozytywna krytyka powinna cechować się rzeczowością, powinna być pragmatyczna i motywować do działania, a nie wzbudzać negatywne emocje.
Oto kilka wskazówek, które pomogą ci przeprowadzić rozmowy oparte na konstruktywnej krytyce, np. w środowisku zawodowym.
Unikaj gwałtownych emocji
Żadna opinia wyrażona pod wpływem złości czy frustracji nie zostanie dobrze odebrana, wręcz przeciwnie – druga osoba może zareagować w ten sam sposób, co praktycznie uniemożliwia konstruktywne rozwiązanie problemu. Spontanicznie reagując na zaistniałą sytuację, odbierasz sobie szansę ochłonięcia, przemyślenia sprawy i wyciągnięcia wniosków. Łatwo też jest wtedy powiedzieć o trzy słowa za dużo.
Nie działaj z zaskoczenia
Gdy już ochłoniesz, uprzedź pracownika, że chcesz z nim porozmawiać. Nie działaj z zaskoczenia, lecz również daj mu szansę przemyślenia sprawy i przygotowania odpowiednich argumentów. Przecież w każdej relacji, także zawodowej, chodzi o dialog umożliwiający spojrzenie z szerszej perspektywy na problem i prowadzący do rozwoju.
Bądź nauczycielem, a nie hejterem
Zanim przejdziesz do meritum, nakreśl całościowy obraz sytuacji i powiedz, jak powinna ona wyglądać, żeby przyniosła oczekiwane rezultaty. Dzięki temu pracownikowi będzie łatwiej zrozumieć, na czym polega błąd. Zwróć uwagę na wartości, proces projektowy lub umiejętności, które były niezbędne do poprawnego wykonania powierzonego zadania. Następnie wskaż, czego i w których miejscach zabrakło.
Trzymaj się faktów
Podczas rozmowy unikaj uogólnień, tylko rzeczowo przedstawiaj, co masz do zarzucenia drugiej osobie. Skup się tylko i wyłącznie na faktach i racjonalnych argumentach, nie rób osobistych wycieczek.
Daj rozwiązanie
Nie pozostawiaj swojego pracownika z niczym. Po takiej rozmowie powinien on dokładnie wiedzieć, nad jakimi kwestiami ma popracować i jakie ma do tego narzędzia. Dzięki temu dajesz sobie i jemu szansę, żeby konfliktowa sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości.
Dobry lider z każdej sytuacji potrafi wyciągnąć okazję do wzrostu i rozwoju swojego zespołu. Gdy emocje już opadną, często okazuje się, że nie ma rzeczy, których nie dałoby się naprawić. Konstruktywna krytyka jest potężnym narzędziem, którym potrafią się posługiwać najlepsi – tacy, którzy skutecznie motywują oraz tworzą silne i zgrane zespoły, potrafiące sprostać każdemu zadaniu.
Zobacz też: Czujesz się przygnębiony i masz stany lękowe? Zobacz, gdzie UDAĆ SIĘ PO POMOC!
Źródło: na podstawie artykułu dr Mateusza Grzesiaka, Facebook @mateuszgrzesiak
Źródło zdjęcia: pixabay.com
Komentarze
Komentarze