Close Menu
    Ostatnie wiadomości

    Jak rozmawiać z dzieckiem o trudnych wydarzeniach światowych – wojny, kryzysy, migracje

    2025-03-28

    Jak radzić sobie z trudnymi pytaniami dzieci o śmierć, chorobę czy inne trudne tematy?

    2025-03-27

    Rodzicielskie wypalenie – jak rozpoznać objawy i gdzie szukać pomocy w 2025 roku

    2025-03-27
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Dzieje się!
    • Wychowanie przez sztukę – jak muzyka, teatr i plastyka kształtują osobowość dziecka?
    • Jak rozmawiać z dzieckiem o trudnych wydarzeniach światowych – wojny, kryzysy, migracje
    • Dzień Żelków – słodkie szaleństwo, na które dziś możesz sobie pozwolić
    • Jak radzić sobie z trudnymi pytaniami dzieci o śmierć, chorobę czy inne trudne tematy?
    • Rodzicielskie wypalenie – jak rozpoznać objawy i gdzie szukać pomocy w 2025 roku
    • Jak ograniczyć fast foody – Alternatywne przepisy na domowe, zdrowe wersje ulubionych dań
    • Jak rozmawiać z nastolatkiem, który zamyka się w sobie?
    • Dieta eliminacyjna u dzieci – kiedy i jak bezpiecznie wprowadzać ograniczenia pokarmowe
    Facebook X (Twitter)
    Dziecko i Figura
    • Strona główna
    • DZIECKO
    • Zdrowie
    • Mama i tata
    • Ciąża
    • Żywienie
    • Kontakt
    Dziecko i Figura
    Strona główna»Główna»„Stara malutka” – co to właściwie oznacza i jakie to może mieć konsekwencje?
    Główna

    „Stara malutka” – co to właściwie oznacza i jakie to może mieć konsekwencje?

    A.B.A.B.2020-01-273 minuty czytania
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit Email
    konsekwencje
    Unsplash
    Udostępnij
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Współczesne dzieci zatracają niezwykle ważny dla ich rozwoju okres dzieciństwa a ich zachowanie coraz bardziej przypomina zachowanie dorosłych osób. Dlaczego tak się dzieje i jakie może to za sobą pociągać konsekwencje?

    Stara-malutka, co to właściwie oznacza?

    W obecnych czasach coraz częściej wymaga się od dzieci, żeby zachowywały się jak miniaturki dorosłych.

    „Stare malutkie dzieci, to zadbane maluszki, których zachowanie w niczym nie przypomina dziecinnych zabaw, nie jest spontaniczne ani odpowiednie do ich wieku” – twierdzą psychologowie. [cyt. Onet.pl]

    Brak dziecięcej spontaniczności

    Współczesnym dzieciom brak naturalności i spontaniczności w zachowaniu. „Stara malutka”, to nie pełna dziecięcego uroku dwulatka, tylko zamyślona malutka osóbka, która zanim cokolwiek zrobi, stara się pomyśleć jak zachowałaby się w takiej sytuacji jej mama. Niestety, takie dzieci przejmują nawyki dorosłych, przez co tracą możliwość bycia sobą.

    W przypadku dzieci, niezwykle ważny jest kontakt z rówieśnikami. Możliwość wspólnej zabawy i spędzania wolnego czasu. Wpływ grupy rówieśniczej jest w przypadku dzieci bardzo istotny, co szczególnie widać na przykładzie przedszkolaków. Dzieci, które chodzą do przedszkola są bardzo samodzielne i chcą wykonywać wiele rzeczy same. Nie tylko świetnie odnajdują się w grupie, ale też potrafią wykonywać wiele codziennych czynności, takich jak samodzielne jedzenie posiłków i ubieranie się. Niestety, pięciolatki, które wychowywane są tylko przez dorosłych (rodzicie, opiekunki, babcie), nie posiadają takich umiejętności.

    konsekwencje
    Unsplash

    Przypadek Julii

    Elżbieta jest mamą 5-letniej Julii, która większość dnia spędza w towarzystwie osób dorosłych. Dziewczynka potrafi płynnie czytać, zna podstawy języka angielskiego i umie grać na pianinie. Jej mama bardzo dba, by nie traciła cennego czasu na nieodpowiednie zajęcia, takie jak oglądanie telewizji czy „siedzenie” w tablecie. Wręcz przeciwnie – dziewczynka, mimo swojego wieku, chodzi z rodziną do muzeów, galerii, do opery. Patrząc na Julkę trudno tak naprawdę ocenić, ile ma lat, ponieważ zachowuje się, jak osoba dorosła.

    „Cieszę się, że moja córka jest taka dojrzała. Jak widzę dziewczynki w jej wieku, które bezmyślnie bawią się błotem, to zastanawiam się gdzie są ich rodzice! Dlaczego nie pokażą dziecku jak można kreatywnie spędzić czas, czegoś się ucząc! Rozumiem, dlaczego Julia nie bawi się ze swoimi rówieśniczkami. Przecież one są jeszcze takie dziecinne! Córka woli rozmowy z dorosłymi, przecież wtedy może się tyle nowego dowiedzieć i nauczyć” – mówi mama dziecka. [cyt. Onet.pl]

    Niestety, przez takie wychowanie, 5-latka nie potrafi nawiązywać relacji z rówieśnikami i jest ślepo wpatrzona w swoją matkę.

    Co na to psychologia?

    Szwajcarski psycholog Jean Piaget stworzył koncepcję rozwoju intelektualnego, która opiera się na założeniu, iż inteligencja, to rozwinięta forma adaptacji biologicznej. Dzięki owej adaptacji strukturalizują się procesy poznawcze. Znaczy to tyle, iż poprzez doświadczenia związane z przystosowaniem się do otoczenia dzieci się rozwijają, wykształcają różne zdolności czy talenty.

    Piaget wyróżniał kilka okresów w rozwoju dzieci – od urodzenia do około dwunastu lat. Do prawidłowego rozwoju malucha niezbędne jest „przejście” każdego etapu w swoim życiu.

    1. Stadium sensoryczno-motoryczne (inteligencji praktycznej). Od urodzenia do ≈ 2. roku życia.

    2. Stadium przedoperacyjne (inteligencji reprezentującej). Trwa od 2. do 7. roku życia.

    3. Stadium operacji konkretnych. Trwa ≈ 7–11., 12. rok życia.

    4. Stadium operacji formalnych. Trwa od ≈ 12. roku życia.

    5. Stadium myślenia postformalnego (kontynuacja myśli Piageta)

    • Relatywizm – rozumienie, że wiedza zależy od subiektywnych doświadczeń i punktu widzenia
    • Dialektyczność – traktowanie rzeczywistości, jako takiej którą charakteryzuje nieustanna zmienność i sprzeczności.
    • Dywergencyjność – myślenie twórcze

    Niestety, przypadek Julki i wielu innych dzieci wychowywanych na dorosłych, uniemożliwia im zamknięcie kolejnych okresów rozwoju.

    Czytaj też: Prawda wyszła na jaw! Rodzice mają tendencję do faworyzowania…

    konsekwencje
    Unsplash

    Źródło: Onet.pl

    Zdjęcia: Unsplash

    konsekwencje stara malutka wychowanie dzieci
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Podobne artykuły

    Jak rozmawiać z dzieckiem o trudnych wydarzeniach światowych – wojny, kryzysy, migracje

    2025-03-28

    Jak radzić sobie z trudnymi pytaniami dzieci o śmierć, chorobę czy inne trudne tematy?

    2025-03-27

    Jak rozmawiać z nastolatkiem, który zamyka się w sobie?

    2025-03-27

    Samotne rodzicielstwo w 2025 – jak budować sieć wsparcia i zadbać o siebie

    2025-03-27

    Jak wspierać dziecko w odkrywaniu pasji – nie narzucając własnych ambicji

    2025-03-25

    Rola dziadków w życiu współczesnych rodzin

    2025-03-24
    Odpowiedz Anuluj odpowiedź

    Nie przegap
    DZIECKO

    Wychowanie przez sztukę – jak muzyka, teatr i plastyka kształtują osobowość dziecka?

    Wyobraź sobie przedszkolaka, który z namaszczeniem maluje słoneczko o pięciu oczach. Albo ucznia, który po…

    Jak rozmawiać z dzieckiem o trudnych wydarzeniach światowych – wojny, kryzysy, migracje

    2025-03-28

    Dzień Żelków – słodkie szaleństwo, na które dziś możesz sobie pozwolić

    2025-03-28

    Jak radzić sobie z trudnymi pytaniami dzieci o śmierć, chorobę czy inne trudne tematy?

    2025-03-27
    Społeczności
    • Facebook
    • Twitter
    Ostatnie wiadomości

    Wychowanie przez sztukę – jak muzyka, teatr i plastyka kształtują osobowość dziecka?

    2025-03-28

    Jak rozmawiać z dzieckiem o trudnych wydarzeniach światowych – wojny, kryzysy, migracje

    2025-03-28

    Dzień Żelków – słodkie szaleństwo, na które dziś możesz sobie pozwolić

    2025-03-28

    Jak radzić sobie z trudnymi pytaniami dzieci o śmierć, chorobę czy inne trudne tematy?

    2025-03-27
    Facebook X (Twitter)
    • Strona główna
    • Polityka prywatności
    © 2025 https://dzieckoifigura.pl

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.