Close Menu
    Ostatnie wiadomości

    Konflikt na przyjęciu urodzinowym: chłopcy pomagali dziewczynce za drobną zapłatę

    2025-07-25 12:29

    Czy muszę karmić wszystkie dzieci z osiedla? Jedna mama podliczyła koszty i ma dość

    2025-07-24 20:10

    Kontrowersje wokół metody wychowawczej: „Kto uderzy twoje dziecko, nie czekaj – oddaj mocniej”

    2025-07-24 18:10
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Dzieje się!
    • Konflikt na przyjęciu urodzinowym: chłopcy pomagali dziewczynce za drobną zapłatę
    • Czy muszę karmić wszystkie dzieci z osiedla? Jedna mama podliczyła koszty i ma dość
    • Kontrowersje wokół metody wychowawczej: „Kto uderzy twoje dziecko, nie czekaj – oddaj mocniej”
    • Jak pomóc dziecku odnaleźć się w przedszkolu? Metoda kontrolowanych rozstań
    • Grzyby w diecie dzieci — kiedy i jakie można podawać?
    • Zakaz telefonów w szkołach? ZPP: niech edukacja będzie wyjątkiem
    • Babcia czy żłobek – co będzie lepsze dla Twojego dziecka?
    • Czy pozwolić nastolatce na depilację? Praktyczny poradnik dla rodziców
    Facebook X (Twitter)
    Dziecko i Figura
    • Strona główna
    • DZIECKO
    • Zdrowie
    • Mama i tata
    • Ciąża
    • Żywienie
    • Kontakt
    Dziecko i Figura
    Strona główna»DZIECKO»Szkoła niejedno ma imię. 7 najpopularniejszych metod nauczania alternatywanego
    DZIECKO

    Szkoła niejedno ma imię. 7 najpopularniejszych metod nauczania alternatywanego

    HonyHony2017-11-27 08:094 minuty czytania
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit Email
    Udostępnij
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Całodzienne zajęcia w lesie, postawienie na totalną indywidualność dziecka, czy może lekcje prowadzone przez rodziców w domu? Jak uczyć najmłodszych, by wyrosły na mądrych i dobrych ludzi? Poza tradycyjną szkołą istnieje sporo metod nauczania alternatywnego. Przedstawiamy 7 najpopularniejszych.

    Metoda Montessori

    Powstała ponad sto lat temu, a w Polsce nadal jest „alternatywą”, choć z roku na rok coraz popularniejszą. Jej twórczyni, Maria Montessori, była jedną z pierwszych kobiet-lekarzy we Włoszech. Obserwując dzieci stwierdziła, że trzeba pozwolić im rozwijać się samodzielnie, odpowiednio przygotowując dla nich otoczenie. Klasy montessori wyposażone są w specjalistyczne pomoce, z którymi dzieci pracują indywidualnie, zgodnie ze swoimi możliwościami, potrzebami i tempem. Zadaniem nauczyciela jest takie przygotowanie otoczenia, by dziecko znalazło w nim pomoce do wszechstronnego rozwoju. Grupy są mieszane wiekowo, dzięki czemu dzieci uczą się od siebie nawzajem oraz wzrastają w klimacie współpracy, nie rywalizacji.

    Metoda steinerowska / waldorfska

    Przede wszystkim stawia na indywidualny rozwój dziecka w zgodzie z naturą. Zajęcia odbywają się w formie 4-tygodniowych cykli tematycznych. Przez sześć lat nauki klasa ma tego samego nauczyciela. Nie ma tu podręczników ani ocen. W metodzie tej podkreśla się wspomaganie rozwoju dziecka w sferze woli, uczuć i myślenia. W wykorzystywanych pomocach dominuje myśl ekologiczna, a poza intelektualną wiedzą uczniowie zdobywają wiele umiejętności praktycznych, rzemieślniczych. Niestety w rosnącej popularności szkół walfdorskich zanika wiedza na temat właściwej ideologii Steinera, zawierającej m.in. wiarę w reinkarnację, czakramy w ciele człowieka czy Lucyfera jako byt pozytywny.

    Szkoły demokratyczne

    Tutaj dzieci traktowane są na równi z dorosłymi i wspólnie kreują zasady funkcjonowania, dlatego każda szkoła demokratyczna jest inna. Uczniowie sami określają, czego, jak i kiedy chcą się uczyć. Różne decyzje podejmowane są w formie głosowania, a głosy dzieci i dorosłych są tak samo ważne. W szkołach demokratycznych silny nacisk kładzie się na poczucie własnej wartości oraz odpowiedzialność za dokonane wybory. Kompetencje społeczne uznawane są za równe wagą wiedzy akademickiej. Dzieci samodzielnie planują i oceniają swoje działania. Uczą się żyć w „demokratycznym społeczeństwie”.

    Szkoły leśne

    Ta skandynawska forma edukacji dopiero w Polsce rozkwita, ale zyskuje coraz więcej entuzjastów. W placówce tego typu dzieci spędzają czas wyłącznie (lub prawie wyłącznie) na zewnątrz – w lesie, na łące, nad wodą, niezależnie od aury, w myśl zasady, że nie ma złej pogody – może być tylko złe ubranie. Dziecko będąc w nieustannym kontakcie z przyrodą ma możliwość swobodnej aktywności, ruchu, intuicyjnego odkrywania świata oraz jednocześnie współdziałania z innymi. Nie ma tradycyjnych zabawek – dzieci bawią się tym, co znajdą w otoczeniu albo same zbudują. W nauce wykorzystuje się elementy różnych metod nauczania, m.in. waldorfskiej, montessoriańskiej czy demokratycznej. Promowany jest zdrowy tryb życia, w zgodzie i harmonii z naturą.

    Metoda projektów

    Metoda projektów pojawia się w wielu szkołach jako metoda aktywizująca grupę, można także spotkać pojedyncze klasy oparte na niej. Jej główną zasadą jest uczenie przez działanie. Temat zadań w ramach projektu wybierany jest w zależności od zainteresowań dzieci. Projekt może trwać od tygodnia do nawet kilku miesięcy. Nauczyciel wplata do niego informacje z poszczególnych lekcji (matematyki, wiedzy o środowisku itp). Dzieci w praktyce wykorzystują nabywaną wiedzę – konstruują plan, dzielą się zadaniami, planują budżet, szukają źródeł informacji, uczą się nawzajem słuchać i szukać kompromisów. Zwieńczeniem projektu jest jego prezentacja na forum – wystawa, film, inscenizacja, wykład oraz ocena realizacji założonych celów.

    Plan daltoński

    Edukacja według tzw. planu daltońskiego oparta jest na własnej pracy ucznia, z podkreśleniem wartości kontaktów między dziećmi. Głównym celem jego twórczyni, Helen Parkhurst, było odejście od nauczania zbiorowego na rzecz indywidualnego uczenia się. Dziecko wybiera sobie zadania, zarządza czasem swojej pracy, a nauczyciel dba, by miało oparcie w zwizualizowanym planie dnia, tygodnia czy kolejnych etapach danego procesu. Dzieci mają w klasie swoje obowiązki, dbają o jej przestrzeń, współpracują ze sobą. Wszystko to zamyka się w trzech filarach edukacji daltońskiej: „odpowiedzialność, samodzielność, współpraca”.

    Edukacja domowa

    Zamiast nauczyciela – rodzice. Zamiast 45-minutowych lekcji – praca w domu, zwiedzanie, rozwijanie zainteresowań. Domowa edukacja ma w Polsce coraz więcej zwolenników. Dziecko może uczyć się pod okiem rodziców pod warunkiem, że zgodzi się na to dyrektor szkoły. Dyrektor określa też, jak często sprawdzane są postępy dziecka. Wśród plusów tej koncepcji wymienia się: brak rywalizacji, dostosowanie stylu nauczania do indywidualności dziecka oraz większą kontrolę nad treściami, jakich się dziecko uczy. Obawy może budzić natomiast ograniczenie kontaktów dziecka z rówieśnikami a także uzależnienie poziomu nauczania od wykształcenia rodziców. Edukacja domowa wymaga od nich dobrej organizacji czasu oraz kreatywności. Często rodzice prowadzący ED zrzeszają się, by móc wspierać się nawzajem swoimi umiejętnościami i zainteresowaniami.

    Alicja Samolewicz – Jeglicka, Łucja Trela, źródło: Stacja7.pl, fot. pixabay.com

    DS

    dzieci dziecko mama nauczanie rodzina szkoła tata
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Podobne artykuły

    Konflikt na przyjęciu urodzinowym: chłopcy pomagali dziewczynce za drobną zapłatę

    2025-07-25 12:29

    Czy muszę karmić wszystkie dzieci z osiedla? Jedna mama podliczyła koszty i ma dość

    2025-07-24 20:10

    Kontrowersje wokół metody wychowawczej: „Kto uderzy twoje dziecko, nie czekaj – oddaj mocniej”

    2025-07-24 18:10

    Jak pomóc dziecku odnaleźć się w przedszkolu? Metoda kontrolowanych rozstań

    2025-07-23 16:47

    Grzyby w diecie dzieci — kiedy i jakie można podawać?

    2025-07-23 11:47

    Zakaz telefonów w szkołach? ZPP: niech edukacja będzie wyjątkiem

    2025-07-22 15:42
    Odpowiedz Anuluj odpowiedź

    Nie przegap
    DZIECKO

    Konflikt na przyjęciu urodzinowym: chłopcy pomagali dziewczynce za drobną zapłatę

    Podczas przyjęcia urodzinowego wybuchł spór między rodzicami o zachowanie dzieci. Dziewczynka oferowała chłopcom drobną zapłatę za pomoc w drobnych zadaniach, co jedna z mam uznała za nieodpowiednie. Konflikt wywołał dyskusję o odpowiedzialności dzieci i roli rodziców w wychowaniu.

    Czy muszę karmić wszystkie dzieci z osiedla? Jedna mama podliczyła koszty i ma dość

    2025-07-24 20:10

    Kontrowersje wokół metody wychowawczej: „Kto uderzy twoje dziecko, nie czekaj – oddaj mocniej”

    2025-07-24 18:10

    Jak pomóc dziecku odnaleźć się w przedszkolu? Metoda kontrolowanych rozstań

    2025-07-23 16:47
    Społeczności
    • Facebook
    • Twitter
    Ostatnie wiadomości

    Konflikt na przyjęciu urodzinowym: chłopcy pomagali dziewczynce za drobną zapłatę

    2025-07-25 12:29

    Czy muszę karmić wszystkie dzieci z osiedla? Jedna mama podliczyła koszty i ma dość

    2025-07-24 20:10

    Kontrowersje wokół metody wychowawczej: „Kto uderzy twoje dziecko, nie czekaj – oddaj mocniej”

    2025-07-24 18:10

    Jak pomóc dziecku odnaleźć się w przedszkolu? Metoda kontrolowanych rozstań

    2025-07-23 16:47
    Facebook X (Twitter)
    • Strona główna
    • Polityka prywatności
    © 2025 https://dzieckoifigura.pl

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.