Minister Barbara Nowacka podpisała rozporządzenie wprowadzające nową podstawę programową dla wychowania fizycznego, obowiązującą od 1 września 2025 roku, obejmującą wszystkie etapy edukacji – od klas I–III aż po szkoły policealne.
Jej główny cel to kształtowanie kompetencji ruchowych dostępnych przez całe życie, budowanie motywacji do aktywności fizycznej oraz promowanie zdrowego stylu życia poprzez ruch i zabawę — nie tylko realizację sprawnościowych zadań operacyjnych.
Nowa podstawa opiera się na pięciu kluczowych paradygmatach edukacyjnych:
- paradygmat cyfrowy i technologiczny — odpowiedzialne korzystanie z technologii wspierających rozwój fizyczny
- paradygmat zdrowotny i jakości życia — umożliwiający uczniom planowanie, monitorowanie i ocenę własnej aktywności fizycznej;
- edukacja włączająca i sprawiedliwość społeczna — równe szanse uczestnictwa dla wszystkich uczniów;
- edukacja w terenie — wspieranie odporności psychofizycznej, prozdrowotnych i proekologicznych postaw;
- edukacja dla zrównoważonego rozwoju — aktywność przyjazna środowisku;
Fiński model edukacji – Polski kontekst inspiracji na świeżym powietrzu
Minister Nowacka wyraźnie odnosi się do tzw. fińskiego modelu edukacji, w którym zajęcia (w tym WF) odbywają się regularnie na świeżym powietrzu, niezależnie od pogody – także w zimie. W praktyce oznacza to, że nauczyciele mają mieć swobodę decydowania o formach zajęć, konsultując je z rodzicami, z naciskiem: „im więcej wyjść na zewnątrz, tym lepiej”. . W ten sposób resort edukacji chce przełamać barierę postrzegania złej pogody jako przeszkody w ruchu.
Różnorodność sportów i alternatywy dla uczniów
Nowa podstawa promuje różnorodność dyscyplin sportowych – od gier zespołowych po sporty indywidualne – aby uniknąć rutyny, np. gry w siatkówkę przez lata w tej samej klasie się nie sprawdzają.
Ponadto, dla uczniów niewychodzących na tradycyjny WF przewidziano alternatywy – np. spacer lub „odpracowanie” lekcji licząc kroki – cel: angażowanie w ruch każdego ucznia.
Wsparcie metodyczne dla nauczycieli WF
Przed rozpoczęciem roku szkolnego 2025/2026 na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej pojawi się komentarz metodyczny do nowej podstawy programowej – zawierający praktyczne wskazówki, interpretacje oraz przykłady integracji międzyprzedmiotowej.
Na koniec: Czy to rewolucja, czy ewolucja?
Zmiany w WF mają charakter ewolucyjny, ale wyrazisty – przejście od klasycznego modelu oceniania sprawności, do ciągłego budowania motywacji, kompetencji i stylu życia prozdrowotnego. Inspiracja skandynawska podsuwa wizję szkoły, która troszczy się o dobrostan ucznia, a nie tylko o wynik w sporcie.
Jednocześnie, nowe rozwiązania idą w parze z konsultacjami szkolnymi i udziałem rodziców, co może osłabić opór społeczny przed zajęciami w nietypowych warunkach pogodowych. Kluczem będzie sprawna realizacja i adaptacja – to, czy zmiany przyniosą trwały efekt, zależy w dużej mierze od zaangażowania nauczycieli i dyrektorów szkół.
źródło zdjęcia: https://pixabay.com/pl/photos/pi%C5%82ka-no%C5%BCna-pi%C5%82ka-pole-sport-trawa-8266065/
Justyna Walewska
