Close Menu
    Ostatnie wiadomości

    Nowa podstawa programowa WF: co się zmienia od 1 września 2025?

    2025-07-28 19:51

    Poród francuski – nowoczesna i łagodniejsza alternatywa dla cesarskiego cięcia

    2025-07-28 17:31

    Reforma edukacyjna od 1 września: nowa era przedmiotów i stabilizacja płac nauczycieli

    2025-07-28 16:51
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Dzieje się!
    • Nowa podstawa programowa WF: co się zmienia od 1 września 2025?
    • Poród francuski – nowoczesna i łagodniejsza alternatywa dla cesarskiego cięcia
    • Reforma edukacyjna od 1 września: nowa era przedmiotów i stabilizacja płac nauczycieli
    • Czy filtr SPF 50 to przesada? Nie dla dzieci – oto dlaczego warto go stosować
    • Dlaczego rodzeństwo się kłóci i jak nie pogarszać sytuacji?
    • Sierpniowe 800 plus może zaskoczyć rodziców – na konto wpłynie więcej niż 800 zł
    • Konflikt na przyjęciu urodzinowym: chłopcy pomagali dziewczynce za drobną zapłatę
    • Czy muszę karmić wszystkie dzieci z osiedla? Jedna mama podliczyła koszty i ma dość
    Facebook X (Twitter)
    Dziecko i Figura
    • Strona główna
    • DZIECKO
    • Zdrowie
    • Mama i tata
    • Ciąża
    • Żywienie
    • Kontakt
    Dziecko i Figura
    Strona główna»DZIECKO»Czy dzieci manipulują rodzicami? Fakty i mity
    DZIECKO

    Czy dzieci manipulują rodzicami? Fakty i mity

    Magdalena KwiatkowskaMagdalena Kwiatkowska2025-03-30 16:523 minuty czytania
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit Email
    Udostępnij
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Wyobraź sobie taką scenę: późne popołudnie, jesteś po pracy, głowa pełna myśli, kolacja na gazie, młodsze dziecko domaga się noszenia na rękach, a starsze właśnie z teatralnym szlochem oświadcza, że „nikt go nie kocha, skoro nie może zjeść lodów przed obiadem”. Znasz to? No właśnie. W takich chwilach łatwo zadać sobie pytanie: czy moje dziecko próbuje mną manipulować?

    Czas odczarować to pojęcie. Czy manipulacja to świadome, wyrachowane działanie dziecka, czy może raczej sposób komunikacji, którego dopiero się uczy?

    Co naprawdę oznacza „manipulacja” w kontekście dziecka?

    W języku potocznym „manipulacja” brzmi groźnie – jakby maluch celowo i z premedytacją chciał przejąć władzę nad twoim domem. Tymczasem psychologia rozwojowa mówi jasno: małe dzieci (zwłaszcza do 5.–6. roku życia) nie mają jeszcze zdolności myślenia strategicznego w takim sensie, w jakim rozumieją to dorośli.

    Ich zachowania wynikają z potrzeb – emocjonalnych, fizycznych, relacyjnych. Dziecko nie „manipuluje”, tylko sprawdza, jakie działania przynoszą oczekiwany skutek. I tak, płacz może się okazać skuteczniejszy niż mówienie spokojnym głosem – ale to wcale nie znaczy, że dziecko kombinuje, jak cię „ograć”.

    Dlaczego mamy wrażenie, że dziecko nami manipuluje?

    Bo reagujemy emocjonalnie. Jesteśmy zmęczeni, zestresowani, chcemy dobrze, a jednocześnie – nie zawsze mamy siłę na konsekwencję. Dziecko uczy się tego bardzo szybko. Jeśli raz podziałało „jęczenie”, spróbuje tego znowu.

    Co ciekawe, to my – dorośli – uczymy dzieci, które reakcje są skuteczne. I nie ma w tym nic złego, dopóki jesteśmy świadomi, że dziecko nie robi tego „na złość”, ale dlatego, że testuje świat.

    Kiedy zachowanie dziecka przestaje być „niewinne”?

    Im starsze dziecko, tym bardziej rozwinięte ma zdolności poznawcze – zaczyna rozumieć przyczynowość, uczy się przewidywać reakcje innych. Około 7.–8. roku życia może już świadomie stosować pewne strategie, by coś osiągnąć: „Jeśli powiem, że boli mnie brzuch, nie pójdę do szkoły”.

    Ale nadal: to nie musi oznaczać, że chce nas oszukać. Czasem to wyraz lęku, potrzeby bliskości, nieumiejętności nazwania emocji. I właśnie tu wchodzi nasza rola: nie karać za „manipulację”, tylko uczyć, jak można mówić wprost o swoich potrzebach.

    Jak rozpoznać, czy to potrzeba, czy manipulacja?

    Zadaj sobie kilka pytań:

    • Czy dziecko zachowuje się tak tylko w konkretnych sytuacjach (np. kiedy jest zmęczone)?
    • Czy jego prośby są powtarzalne i przewidywalne?
    • Czy komunikaty mają podtekst emocjonalny (np. „już mnie nie kochasz”)?

    Jeśli tak – to raczej sygnał, że dziecko szuka kontaktu, a nie kalkuluje.

    Jak reagować mądrze i z empatią?

    Zamiast mówić: „Nie manipuluj!”, spróbuj:

    • Nazwać emocje dziecka: „Widzę, że jesteś smutny, bo chciałeś jeszcze się pobawić”.
    • Zaoferować alternatywę: „Teraz kolacja, ale po niej możemy wspólnie coś narysować”.
    • Być konsekwentnym, ale elastycznym – to naprawdę możliwe!

    Dzieci uczą się od nas, jak komunikować emocje i potrzeby. Jeśli pokażemy im, że nie trzeba krzyczeć, żeby zostać usłyszanym – wezmą to sobie do serca.

    Podsumowanie: czy dziecko manipuluje? A może po prostu uczy się świata?

    Manipulacja w wykonaniu dziecka to mit – przynajmniej w tym sensie, w jakim rozumieją ją dorośli. To raczej nieporadne próby poradzenia sobie z emocjami i uzyskania tego, co najważniejsze: naszej uwagi i bliskości.

    Zamiast się złościć, warto spojrzeć na te momenty jak na szansę do budowania relacji. Bo każde „mamo, ale ja tylko…” to tak naprawdę „czy mnie widzisz?”.

    źródło zdjęcia: https://pixabay.com/pl/photos/gra%C4%87-kamie%C5%84-wielobarwny-emotikony-1744790/

    Magdalena Kwiatkowska

    emocje dziecka granice i konsekwencja manipulacja u dzieci potrzeby dziecka psychologia dziecka relacja rodzic-dziecko strona główna świadome rodzicielstwo wychowanie dzieci
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Podobne artykuły

    Nowa podstawa programowa WF: co się zmienia od 1 września 2025?

    2025-07-28 19:51

    Poród francuski – nowoczesna i łagodniejsza alternatywa dla cesarskiego cięcia

    2025-07-28 17:31

    Reforma edukacyjna od 1 września: nowa era przedmiotów i stabilizacja płac nauczycieli

    2025-07-28 16:51

    Czy filtr SPF 50 to przesada? Nie dla dzieci – oto dlaczego warto go stosować

    2025-07-28 12:31

    Dlaczego rodzeństwo się kłóci i jak nie pogarszać sytuacji?

    2025-07-27 17:59

    Sierpniowe 800 plus może zaskoczyć rodziców – na konto wpłynie więcej niż 800 zł

    2025-07-27 12:59
    Odpowiedz Anuluj odpowiedź

    Nie przegap
    DZIECKO

    Nowa podstawa programowa WF: co się zmienia od 1 września 2025?

    Nowa podstawa programowa wychowania fizycznego od 1 września 2025 r. zmienia podejście do zajęć ruchowych w szkołach. Więcej aktywności na świeżym powietrzu, różnorodne formy ruchu i inspiracja fińskim modelem edukacji – to główne założenia reformy.

    Poród francuski – nowoczesna i łagodniejsza alternatywa dla cesarskiego cięcia

    2025-07-28 17:31

    Reforma edukacyjna od 1 września: nowa era przedmiotów i stabilizacja płac nauczycieli

    2025-07-28 16:51

    Czy filtr SPF 50 to przesada? Nie dla dzieci – oto dlaczego warto go stosować

    2025-07-28 12:31
    Społeczności
    • Facebook
    • Twitter
    Ostatnie wiadomości

    Nowa podstawa programowa WF: co się zmienia od 1 września 2025?

    2025-07-28 19:51

    Poród francuski – nowoczesna i łagodniejsza alternatywa dla cesarskiego cięcia

    2025-07-28 17:31

    Reforma edukacyjna od 1 września: nowa era przedmiotów i stabilizacja płac nauczycieli

    2025-07-28 16:51

    Czy filtr SPF 50 to przesada? Nie dla dzieci – oto dlaczego warto go stosować

    2025-07-28 12:31
    Facebook X (Twitter)
    • Strona główna
    • Polityka prywatności
    © 2025 https://dzieckoifigura.pl

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.