Dziecko i Figura

Główna

Bezsenność jest NIEBEZPIECZNA! Grozi…

niedobór

Choć przesypianie siedmiu czy ośmiu godzin na dobę, nie wydaje się być „sprawą życia i śmierci”, to chroniczny niedobór snu może już mieć poważne konsekwencje zdrowotne.

Stany zapalne

Według badań opublikowanych w magazynie „Biological Psychiatry”, opuszczenie zaledwie kilku godzin snu, może skutkować stanami zapalnymi. Są one szczególnie niebezpieczne dla osób cierpiących na choroby serca oraz choroby autoimmunologiczne, takie jak reumatoidalne zapalenie stawów.

Wzrost wagi ciała

Według badań opublikowanych w „Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics”, niedobór snu może prowadzić do wzrostu ilości hormonu o nazwie grelina, który powiązany jest ze zwiększonym apetytem. Jednocześnie, brak snu wpływa na obniżenie poziomu hormonu o nazwie leptyna, który odpowiedzialny jest za uczucie sytości.

Dodatkowo, osoby biorące udział w badaniu chętniej sięgały po słodkie i tłuste jedzenie, kiedy były zmęczone i zjadały go więcej przez to, że długo pozostawały na nogach.

Podatność na przeziębienia

Brak snu może nawet wpędzić nas w chorobę. Niedobór snu może stłumić funkcje immunologiczne, zwiększając tym samym szanse na zachorowanie np. na grypę. Ponadto, osoby cierpiące na niedobór snu, odnoszą mniej korzyści ze szczepionki przeciw grypie, gdyż nasze ciała produkują mniej przeciwciał, kiedy jesteśmy niewyspani.

Zmiany w zachowaniu

Niegrzeczne dzieci w szkole mogą w rzeczywistości cierpieć na niedobór snu. Zmiany w zachowaniu wynikające z zaburzeń snu, mogą być łudząco podobne do symptomów innego schorzenia często występującego u dzieci, a mianowicie ADHD. U dziecka cierpiącego na niedobór snu może być błędnie zdiagnozowane ADHD.

Nadmierny optymizm

Według badań opublikowanych w „Journal of Neuroscience”, niedobór snu może doprowadzić do fałszywego poczucia optymizmu oraz zbędnego podejmowania ryzyka. Widać to dobrze w kasynach w takich miastach jak Las Vegas, gdzie tysiące niewyspanych hazardzistów traci często ogromne ilości pieniędzy, podejmując niepotrzebne ryzyko myśląc pozytywnie o szansie na wygraną.

Czytaj też: TO mówi o tobie pozycja w której śpisz!

niedobór

Pixabay

Nadwyrężone ego

Według badań opublikowanych niedawno w magazynie „SLEEP”, niedobór snu negatywnie wpływa nie tylko na zdrowie fizyczne, ale może też nadwyrężyć nasze ego. Niewyspani mężczyźni mają tendencję do mylnego oceniania zainteresowania kobiety ich osobą i chęcią uprawiania seksu.

Zakłócanie pracy genów

Według badań opublikowanych w zeszłym roku w „Proceedings of the National Academy of Science”, przesypianie mniej niż 6 godzin dziennie, może wpłynąć na aktywność genów. Geny te odpowiedzialne są za wszystko począwszy od układu odpornościowego, a na poziomie stresu kończąc.

Niebezpieczna jazda

Niedobór snu może negatywnie wpływać na zdolność prowadzenia pojazdów. Przesypianie mniej niż 6 godzin na dobę, negatywnie wpływa na koordynację ruchową i może doprowadzić do tego, że kierowca zjedzie z drogi. Według „National Highway Transportation Safety Administration”, około 83 tysiące wypadków w latach 2018-2019 było skutkiem zasypiania za kierownicą. Większość tych wypadków miała miejsce w nocy pomiędzy godziną 20, a 6 rano.

Rozmiar mózgu

Niedobór snu wpływa nie tylko na myślenie, ale również na sam rozmiar mózgu. Wyniki badań opublikowane w magazynie „Biological Psychiatry” wykazały, że osoby cierpiące na chroniczny niedobór snu, mają mniej szarej materii mózgu.

Kondycja serca

Badania opublikowane w „European Heart Journal” sugerują, że zakłócenia snu i długie okresy bezsenności, mogą zwiększyć ryzyko ataku serca oraz śmiertelnych chorób układu krwionośnego.

Naukowcy doradzają, aby każdy spał około 7 godzin każdej nocy, aby uniknąć poważnych problemów ze zdrowiem związanych z niedoborem snu.

Czytaj też: Cierpisz na bezsenność? Oto 5 rzeczy, które możesz zrobić, gdy nie możesz zasnąć!

Źródło: Medical News

Zdjęcia: Pixabay





  
Wyżej