Dziecko i Figura

Główna

Dlaczego warto jeść paprykę? Jednym z powodów jest…

paprykę

Słodka, ostra, chilli, cayenne, jalapeňo – papryka ma wiele różnych odsłon i pasuje niemalże do każdej potrawy. Dlaczego warto jeść paprykę?

Wartości odżywcze papryki

Występuje w postaci sypkiej, w płatkach, bądź też w całości. Pod wpływem temperatury ujawnia swój kolor, aromat i smak. Okazuje się, że poza walorami kulinarnymi, ma także wiele wartości odżywczych i świetnie wpływa na całe ciało.

Zawarte w papryce witaminy, żelazo i karotenoidy rozjaśniają cerę i zapobiegają pojawianiu się piegów i tzw. plam starczych. Beta-karoten, zamieniany w organizmie na witaminę A, wpływa korzystnie na wzrok i sprawia, że skóra wolniej się starzeje. Dzięki właściwościom antyseptycznym, pomaga przy chorobach autoimmunologicznych i przeziębieniach oraz w opanowaniu trądziku bakteryjnego.

Przyprawa ta dobrze działa na naczynia krwionośne z powodu kapsaicyny, która je rozluźnia i wzmacnia, zmniejszając tym samym ciśnienie krwi. Z kolei, dzięki witaminom A, E oraz K wspiera profilaktykę i leczenie żylaków oraz „pajączków”.

Obecna w papryce witamina B6 zapobiega wypadaniu włosów i korzystnie wpływa na ich kolor. Jako że jest koenzymem, umożliwia funkcjonowanie stu innym enzymom, które inicjują wiele przemian w organizmie (ich produktem jest m.in. energia).

paprykę

Pixabay

Witamina ta bierze także udział w produkcji melatoniny, a zatem ma swój udział w normalizacji cyklu snu. Wysoka zawartość żelaza ułatwia transport tlenu do mieszków włosowych, a tym samym polepsza ukrwienie skóry głowy i stymuluje wzrost włosów. Wchodzi ono również w skład wielu białek, które są odpowiedzialne na tworzenie energii, a ponadto w połączeniu z witaminą E uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek, zapobiegając anemii i wspierając gojenie się ran.

Przyprawa ta znajduje również zastosowanie kosmetyczne. Mieszając łyżkę stołową mielonej papryki z dwiema łyżkami miodu, uzyskujemy maseczkę, która nie tylko wyrównuje koloryt skóry, redukuje drobne zmarszczki, wypryski i wągry, lecz także pozostawia ją miękką i jaśniejącą. Najpierw jednak lepiej sprawdzić na małym fragmencie skóry, jak reaguje ona na tę substancję.

Czytaj też: Niskowęglowodanowe przekąski. Wypróbuj je koniecznie!

Źródło: Stylecraze.com

Zdjęcia: Pixabay





  
Wyżej