Przełomowe odkrycia! Już kilka miesięcy przed wypowiadaniem pierwszych słów, dzieci potrafią…
Naukowcy dokonali ostatnio przełomowego odkrycia. Okazuje się, że już kilka miesięcy przed wypowiadaniem pierwszych słów, dzieci…
Dzieci potrafią rozpoznać różnice pomiędzy głoskami różnych języków już przed 8 miesiącem życia, gdy ich mózgi koncentrują się na dźwiękach. Nie jest do końca jasne, jak funkcjonuje ten mechanizm. Jednak kontakt z ludźmi oraz przesadnie wyraźne wymawianie wyrazów przez otaczające je osoby, zdaje się pomagać niemowlakom.
Jak pokazują obserwacje zespołu z Uniwersytetu w Waszyngtonie, przeprowadzone na 7- i 11-miesięcznych dzieciach, dźwięki wydawane przy mówieniu, stymulują w mózgach bobasów obszary odpowiedzialne za koordynację i planowanie systemów mowy.
Badania opublikowane przez Narodową Akademię Nauk Stanów Zjednoczonych (NAS) sugerują, że mózgi dzieci kształtują zasady tworzenia słów na długo przed przyswojeniem zdolności mówienia.
Czytaj też: Urodziła dzieci swojego SYNA! Tak wyglądają…
Jak zauważa Patricia Kuhl, współdyrektor Institute for Learning and Brain Sciences na Uniwersytecie w Waszyngtonie, dzieci zaczynają gaworzyć mając około 7 miesięcy. Jednak rzadko kiedy wypowiadają pierwsze słowa przed swoimi pierwszymi urodzinami. Jej zdaniem znalezienie momentu, kiedy mózgi dzieci zaczynają opracowywać schematy mowy, jest ważne. To dlatego, że dzięki niemu mamy pojęcie, że już 7-miesięczne dzieci próbują tworzyć słowa, a przynajmniej odkrywać na to sposób.
Badanie powinno zachęcić wszystkich opiekunów niemowląt do mówienia do nich, nawet jeśli te jeszcze nam nie odpowiadają.
„Słuchanie mówiących dorosłych pobudza mózg niemowląt do ćwiczeń, których efekty wykraczają poza nasze dotychczasowe mniemanie” – twierdzi Kuhl.
„Mózgi dzieci przygotowują je do wypowiadania słów, zanim jeszcze rzeczywiście to nastąpi” – dodaje.
Ponadto, badanie pokazało, że powolne mówienie do dzieci sprawia, że czasem próbują one naśladować głos. Oczywiście nie wymawiają słów, ale starają się gaworzyć w podobnym rytmie. Patricia Kuhl zauważa, że takie przesadne, powolne mówienie do niemowląt daje im większe szanse na zrozumienie mechanizmu mowy.
Źródło: Esciencenews.com
Zdjęcia: Unsplash