5 sposobów na pokonanie strachu przed lataniem!

Strach przed lataniem może być paraliżujący. Jak go pokonać? Podpowiadamy!

Strach w samolocie

Siedzisz w samolocie komercyjnych linii lotniczych wypełnionym wczasowiczami, ramię w ramię z innymi pasażerami. Zaczynasz czuć się jak w puszce sardynek… Twoje ręce pocą się. Zaczynasz szukać czegoś, co rozproszyłoby twoje myśli. Właśnie wtedy stewardessa tłumaczy, jak korzystać z maski tlenowej oraz co zrobić w przypadku lądowania na wodzie. Wmawiasz sobie, że to jest najbezpieczniejszy sposób podróżowania, ale nie jesteś w stanie uspokoić swoich nerwów… Jesteś jednym z 40 procent pasażerów, którzy boją się latać.

Dlaczego mózg nie chce się uspokoić pomimo tego, że statystyki są po naszej stronie? Co ty oraz linie lotnicze, możecie zrobić, żeby zwiększyć komfort podróży? Oto kilka porad odnośnie radzenia sobie ze strachem przed lataniem.

Co to za dźwięk?

Eksperci wskazują moment startu oraz turbulencji, jako najgorsze momenty dla pasażerów. Tom Bunn, emerytowany pilot i licencjonowany terapeuta jest autorem publikacji „SOAR: The Breakthrough Treatment for Fear of Flying”. Wymienia on 10 wydarzeń, które powodują, że hormony stresu na pokładzie samolotu szaleją.

  1. Silniki szykują się do startu i zaczynają wyć.
  2. Przyspieszenie samolotu wciska cię w fotel, co daje wrażenie fizycznego wtargnięcia.
  3. Samolot podskakuje lekko na pasie startowym.
  4. Samolot wydaje się kruchy, kiedy widzimy jak trzęsą się schowki.
  5. Poziom hałasu rośnie i samolot odrywa się od ziemi i powoduje uczucie ciężkości u pasażera.
  6. Podwozie chowa się z charakterystycznym dźwiękiem.
  7. Dziesięć sekund później silniki zwalniają i poziom hałasu jest mniejszy, co sprawia, że pasażerowie mają wrażenie, że silniki się wyłączyły i samolot zaraz spadnie.
  8. Pasażerowie zaciskają dłonie na podłokietnikach foteli, żeby przetrwać ten proces, który według Bunna trwa tylko około 2 minuty.
  9. Pasażerowie bardzo źle znoszą również turbulencje.
  10. Lądowanie także nie jest przyjemne.

Turbulencje? Mam na to aplikację

Główną wadą turbulencji jest to, że są one niespodziewane i nikt nie wie, ile będą trwały. Start samolotu kończy się szybko, ale turbulencje powodują uwalnianie hormonów stresu przy każdym ruchu samolotu.

„Nie ma światła na końcu tunelu. Osoba, która ma nadzieję nie myśleć o locie, nie pokona tą strategią turbulencji” – powiedział Bunn.

Część linii lotniczych oferuje kursy, które mają pomóc zrozumieć mechanikę lotu i pomóc pozostać spokojnym podczas turbulencji. Aplikacja stworzona przez firmę Bunna pokazuje pasażerom, że przeciążenia, jakie czują podczas turbulencji są tylko troszkę wyższe niż wtedy, kiedy nie są w locie.

Czytaj też: Ten lot samolotem okazał się dla nich KOSZMAREM! W trakcie podróży zmarło…

lataniem
Pexels

Może jakiś kawał?

Pasażerowie stosują wiele sposobów odciągania myśli od lotu. Larry Ventis, profesor psychologii przeprowadził badania nad tym, jak walczyć ze strachem przy pomocy humoru.

„Niektóre stewardessy nawet używają humoru podczas dawania instrukcji, ale można zrobić w tym kierunku jeszcze więcej łącząc humor z rzeczami i obrazkami dotyczącymi lotu, aby uczynić perspektywę lotu bardziej komfortową” – powiedział Ventis.

Podkreśla on jednak, że jeśli coś jednak pójdzie nie tak, to poziom strachu pasażerów podniesie się.

„Największym problemem jaki rodzi strach przed lataniem jest to, że kiedy rozbije się samolot pasażerski to informacje o tym są puszczane do ogólnoświatowych mediów, podczas gdy tysiące, a nawet setki tysięcy bezpiecznych lotów jest całkowicie pomijanych” – mówi Ventis.

Zmień perspektywę

Rutynowe manewry mogą wydawać się bardziej niebezpieczne niż są w rzeczywistości. Dziób samolotu wydaje się podnosić zbyt szybko podczas startu, a niektórzy pasażerowie czują się nieswojo podczas zmiany kursu samolotu.

To przez przyspieszenie wydaje nam się, że samolot wznosi się zbyt szybko i wydaje nam się, że samolot przewróci się do góry nogami – tak, jak kiedy samochód stoi na szczycie wzgórza. Bardziej realistyczny widok mógłby pomóc pasażerom zrozumieć, co dzieje się naprawdę.

„Obraz z kabiny pilotów skierowany na wprost pokazałby pasażerom, że nos nie wznosi się zbyt szybko, a zmiana kursu nie jest zbyt ostra. Kiedy nerwowy pasażer patrzy przez okno, to widzi tylko małe pole i wydaje mu się, że samolot skręca zbyt ostro, gdyż widzi tylko, albo niebo, albo ziemię” – powiedział Bunn.

Książka rozproszy złe myśli

Jeśli używanie tabletu lub laptopa koi twoje nerwy, to możesz skorzystać na zmianach w przepisach umożliwiających korzystanie z tego typu urządzeń podczas startu, lotu oraz lądowania. Do grona linii lotniczych oferujących Wi-Fi na pokładzie dołączyły niedawno Southwest Airlines. Inne linie to JetBlue, Delta, American oraz US Airways.

Jeśli nie lubisz sam organizować sobie czasu, zapytaj przed kupnem biletu czy linie lotnicze, z których usług chcesz skorzystać umożliwiają oglądanie telewizji podczas startu i lądowania. Delta, na przykład, zaczęła oferować taką usługę nawet przed wprowadzeniem przez rząd USA zmian w przepisach, a JetBlue jest chwalony za swój podniebny system rozrywki.

Co mogą ulepszyć linie lotnicze?

Co jeszcze mogą zrobić linie lotnicze, aby zwiększyć komfort pasażerów? Bunn twierdzi, że mogą dokonać prostego ulepszenia. Nerwowy pasażer mógłby poczuć się lepiej, jeśli miałby okazję porozmawiać przed startem z pilotem lub stewardessą.

„Linie lotnicze mogłyby radzić nerwowym pasażerom, aby zgłaszali to podczas bookowania biletu, po to, aby obsługa samolotu mogła zająć się nimi, jeśli poczują strach” – powiedział Bunn.

Budowanie relacji z załogą pomaga zwalczać strach, nie jest drogie i nie wymaga specjalnego przeszkolenia załogi.

„Obsługa samolotu powinna po prostu zaangażować się w rozmowę z pasażerem” – mówi Bunn, co miałoby zapobiec „wyobrażeniu katastrofy”.

Czytaj też: ZAŁOGA samolotu OCALIŁA jej ŻYCIE! ZOBACZ w jak UROCZY SPOSÓB dziewczynka się ODWDZIĘCZYŁA!

Źródło: Livescience

Zdjęcia: Pexels

Komentarze

Komentarze