Dziewczynki są słabe z matematyki? Dowiedz się, jakie są fakty!
Chłopcy robią błędy ortograficzne, rozróżniają tylko pięć podstawowych kolorów i nie potrafią odczytywać emocji. Dziewczynki mylą prawą stronę z lewą i nie radzą sobie z technologią…
Od dawna już naukowcy starają się podważyć niepodzielne panowanie tych stereotypów, a przynajmniej wyjaśnić ich fenomen.
Niedawno badacze z Uniwersytetu Missouri postanowili jeszcze raz wziąć na warsztat rzekomą matematyczną indolencję kobiet. Wcześniejsze badania sugerowały, że przekonanie o niższości pań w tej dziedzinie ma korzenie ściśle kulturowe – pierwsze, przeprowadzone przez Catherine Riegle-Crumb i Melissę Humphries z Universytetu w Teksasie wyraźnie wykazało, że nauczyciele umniejszają talentowi matematycznemu swoich uczennic, nawet kiedy ich wyniki były porównywalne z cenami kolegów.
Inne – że realna różnica w rezultatach jest znacznie mniejsza w krajach o większej świadomości genderowej. W państwach, gdzie lepsza jest jakość edukacji, dalej sięga równouprawnienie, a niższy jest odsetek uczniów ubogich, różnice te są słabo zauważalne, co również przemawiałoby za rolą kultury w podtrzymywaniu stereotypu.
Najnowsze przeprowadzone w aż 86 krajach badanie pokazuje, że międzypłciowa różnica w poziomie osiągnięć matematycznych może mieć rację bytu i wynikać z odmiennej strategii rozwiązywania zadań u chłopców i dziewczynek.
Zespół naukowców pod przewodnictwem Drew Baileya z Uniwersytetu Missouri poddał obserwacji 300 uczniów od pierwszej do szóstej klasy szkoły podstawowej. Badacze zauważyli, że od wczesnych lat szkolnych dziewczynki przyjmują ostrożną, a chłopcy impulsywną strategię rozwiązywania zadań. Dziewczynki skrupulatnie wyliczają odpowiedzi na pytania, co sprawia, że działają wolniej od chłopców, ale popełniają mniej błędów. Chłopcy natomiast udzielają odpowiedzi spontanicznie i opierając się głównie na liczeniu w pamięci. Dzięki temu odpowiadają szybciej, ale znacznie częściej się mylą.
Jak się okazuje, styl działania dziewczynek daje im przewagę na początkowym etapie edukacji, ale przestaje dawać efekty w okolicach liceum, kiedy znaczenia nabiera kreatywność i samodzielność w rozwiązaniu zadań. Wtedy
pałeczkę przejmują chłopcy.
Czytaj też: Czy gry komputerowe są przyszłością edukacji?
Źródło: Anthonybonato.com
Zdjęcia: Pixabay