„Ładny” rysunek. Jak powinniśmy chwalić dzieci?
W rodzicielskim języku istnieją słowa-slogany, które zwierają w sobie tak wiele, że finalnie nic nie znaczą. Do takich słów należą „ładny” czy „grzeczny”.
I tak słowo „grzeczny” może oznaczać spokojny, posłuszny, samodzielny itp. Dziecko słysząc więc taki komplement tak naprawdę nie wie, za co jest chwalone.
Podobnie jest ze słowem „ładny”. W jakich sytuacjach używamy tego wyrażenia i czym je zastąpić?
Poniżej klika przykładów ze słowem „ładny” i alternatywna propozycja pochwały:
- Ładny rysunek – ładny czyli jaki? Opiszmy, co widzimy na obrazku i porozmawiajmy tym, co na nim widać, pochwalmy szczegóły czy pomysł.
- Ładnie zjadłeś obiad – zjadłeś cały obiad! Cieszę się, że Ci smakowało / albo: O, widzę, że umiesz już sam/sama kroić i używać widelca i noża.
- Ładnie się zachowałaś – podobało mi się, jak razem z Zosią bawiłyście się zabawkami
- Ładnie zrobiłaś/łeś kupkę – Zrobiłaś/łeś kupkę. Teraz wytrzemy pupę, spłukamy wodę i umyjemy ręce.
Z każdym razem, gdy chcemy powiedzieć, że dziecko coś „ładnie” zrobiło, zastanówmy się, co właściwie chcemy pochwalić. Starajmy się wtedy udzielać konkretnych pochwał czy też robić konkretne spostrzeżenia.
Zobacz też:
Dlaczego dziecko nie chce jeść warzyw? Jak temu zaradzić?