„Ładny” rysunek. Jak powinniśmy chwalić dzieci?

W rodzicielskim języku istnieją słowa-slogany, które zwierają w sobie tak wiele, że finalnie nic nie znaczą. Do takich słów należą „ładny” czy „grzeczny”.

I tak słowo „grzeczny” może oznaczać spokojny, posłuszny, samodzielny itp. Dziecko słysząc więc taki komplement tak naprawdę nie wie, za co jest chwalone.

Podobnie jest ze słowem „ładny”. W jakich sytuacjach używamy tego wyrażenia i czym je zastąpić?

 

rysunek, dziewczynka
fot. dzieckoifigura.pl

 

Poniżej klika przykładów ze słowem „ładny” i alternatywna propozycja pochwały:

 

  • Ładny rysunek – ładny czyli jaki? Opiszmy, co widzimy na obrazku i porozmawiajmy tym, co na nim widać, pochwalmy szczegóły czy pomysł.
  • Ładnie zjadłeś obiad – zjadłeś cały obiad! Cieszę się, że Ci smakowało / albo: O, widzę, że umiesz już sam/sama kroić i używać widelca i noża.
  • Ładnie się zachowałaś – podobało mi się, jak razem z Zosią bawiłyście się zabawkami
  • Ładnie zrobiłaś/łeś kupkę – Zrobiłaś/łeś kupkę. Teraz wytrzemy pupę, spłukamy wodę i umyjemy ręce.

 

Z każdym razem, gdy chcemy powiedzieć, że dziecko coś „ładnie” zrobiło, zastanówmy się, co właściwie chcemy pochwalić. Starajmy się wtedy udzielać konkretnych pochwał czy też robić konkretne spostrzeżenia.

 

Zobacz też:

Dlaczego dziecko nie chce jeść warzyw? Jak temu zaradzić?

Komentarze

Komentarze