Close Menu
    Ostatnie wiadomości

    Zdrowy sen u dzieci – jak stworzyć idealną rutynę wieczorną

    2025-03-29

    Mikrobiom jelitowy dziecka – fundament odporności i emocji. Co mówią najnowsze badania z 2025 roku?

    2025-03-29

    Jak rozmawiać z dzieckiem o trudnych wydarzeniach światowych – wojny, kryzysy, migracje

    2025-03-28
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Dzieje się!
    • Prace domowe nie są już obowiązkowe. Co się zmieniło w polskich szkołach?
    • Zdrowy sen u dzieci – jak stworzyć idealną rutynę wieczorną
    • Mikrobiom jelitowy dziecka – fundament odporności i emocji. Co mówią najnowsze badania z 2025 roku?
    • Czy nadmiar zajęć dodatkowych szkodzi dzieciom? Balans między nauką a odpoczynkiem
    • Wychowanie przez sztukę – jak muzyka, teatr i plastyka kształtują osobowość dziecka?
    • Jak rozmawiać z dzieckiem o trudnych wydarzeniach światowych – wojny, kryzysy, migracje
    • Dzień Żelków – słodkie szaleństwo, na które dziś możesz sobie pozwolić
    • Jak radzić sobie z trudnymi pytaniami dzieci o śmierć, chorobę czy inne trudne tematy?
    Facebook X (Twitter)
    Dziecko i Figura
    • Strona główna
    • DZIECKO
    • Zdrowie
    • Mama i tata
    • Ciąża
    • Żywienie
    • Kontakt
    Dziecko i Figura
    Strona główna»DZIECKO»Prace domowe nie są już obowiązkowe. Co się zmieniło w polskich szkołach?
    DZIECKO

    Prace domowe nie są już obowiązkowe. Co się zmieniło w polskich szkołach?

    Anna MillerAnna Miller2025-03-292 minuty czytania
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit Email
    Udostępnij
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Od kwietnia 2024 roku obowiązują nowe przepisy ograniczające zadawanie prac domowych w szkołach podstawowych. Reformy wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej mają na celu poprawę dobrostanu uczniów i zmianę podejścia do procesu uczenia się poza murami szkoły.

    W klasach I–III nauczyciele nie mogą zadawać obowiązkowych pisemnych ani praktyczno-technicznych prac domowych. Jedyny wyjątek stanowią ćwiczenia wspierające rozwój tzw. motoryki małej, które mogą być obowiązkowe i podlegać ocenie. Z kolei w klasach IV–VIII prace domowe są nieobowiązkowe i nie są oceniane. Uczniowie otrzymują jedynie informację zwrotną na temat wykonanych zadań.

    Ministra edukacji Barbara Nowacka, podsumowując pierwsze miesiące funkcjonowania reformy, zapowiedziała ewaluację jej efektów. Zmiany będą oceniane pod kątem ich wpływu na wyniki edukacyjne oraz dobrostan psychiczny dzieci. Analiza ma charakter długofalowy i będzie prowadzona we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych, nauczycielami oraz kuratoriami oświaty.

    Nowacka podkreśliła, że choć prace domowe nie są obowiązkowe i nie są oceniane, nauczyciele nadal mogą je zadawać. Decyzja pozostaje w gestii pedagogów, którzy mają autonomię w zakresie doboru narzędzi dydaktycznych. Zwrócono uwagę, że ocena pracy domowej nie musi być odnotowana w dzienniku elektronicznym, ale może pełnić funkcję motywacyjną.

    W centrum reformy znajduje się idea, że dzieci mają prawo do odpoczynku i czasu wolnego. Ministerka wyraziła nadzieję, że nowa przestrzeń w codzienności uczniów zostanie wypełniona relacjami – wspólnym czytaniem książek, rozmową z rodzicami czy rozwojem zainteresowań. Przyszłość reformy zależy jednak od wyników prowadzonych badań oraz zaangażowania środowisk edukacyjnych.

    źródło zdjęcia: https://x.com/barbaraanowacka/status/1905898842169503755/photo/1

    Anna Miller

    Barbara Nowacka czas wolny dzieci dobrostan uczniów informacja zwrotna motoryka mała prace domowe reforma edukacji szkoła podstawowa
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Podobne artykuły

    Zdrowy sen u dzieci – jak stworzyć idealną rutynę wieczorną

    2025-03-29

    Mikrobiom jelitowy dziecka – fundament odporności i emocji. Co mówią najnowsze badania z 2025 roku?

    2025-03-29

    Czy nadmiar zajęć dodatkowych szkodzi dzieciom? Balans między nauką a odpoczynkiem

    2025-03-28

    Wychowanie przez sztukę – jak muzyka, teatr i plastyka kształtują osobowość dziecka?

    2025-03-28

    Jak rozmawiać z dzieckiem o trudnych wydarzeniach światowych – wojny, kryzysy, migracje

    2025-03-28

    Dzień Żelków – słodkie szaleństwo, na które dziś możesz sobie pozwolić

    2025-03-28
    Odpowiedz Anuluj odpowiedź

    Nie przegap
    DZIECKO

    Prace domowe nie są już obowiązkowe. Co się zmieniło w polskich szkołach?

    Od kwietnia 2024 roku obowiązują nowe przepisy ograniczające zadawanie prac domowych w szkołach podstawowych. Reformy…

    Zdrowy sen u dzieci – jak stworzyć idealną rutynę wieczorną

    2025-03-29

    Mikrobiom jelitowy dziecka – fundament odporności i emocji. Co mówią najnowsze badania z 2025 roku?

    2025-03-29

    Czy nadmiar zajęć dodatkowych szkodzi dzieciom? Balans między nauką a odpoczynkiem

    2025-03-28
    Społeczności
    • Facebook
    • Twitter
    Ostatnie wiadomości

    Prace domowe nie są już obowiązkowe. Co się zmieniło w polskich szkołach?

    2025-03-29

    Zdrowy sen u dzieci – jak stworzyć idealną rutynę wieczorną

    2025-03-29

    Mikrobiom jelitowy dziecka – fundament odporności i emocji. Co mówią najnowsze badania z 2025 roku?

    2025-03-29

    Czy nadmiar zajęć dodatkowych szkodzi dzieciom? Balans między nauką a odpoczynkiem

    2025-03-28
    Facebook X (Twitter)
    • Strona główna
    • Polityka prywatności
    © 2025 https://dzieckoifigura.pl

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.