Dziecko i Figura

Aktywność fizyczna

Ten trening okazał się najlepszy dla kobiet! ZOBACZ !

Wykonywanie krótkich serii ćwiczeń o wysokiej intensywności może być bardziej skuteczne w kontekście utraty wagi niż dłuższy, umiarkowany trening – dowodzą przeprowadzone niedawno badania naukowe.

 

Korzyści zdrowotne wynikające z treningu interwałowego były dotychczas wielokrotnie badane, a wcześniejsze ustalenia naukowców potwierdzają, że może on istotnie przyspieszyć nasz metabolizm. Nie bez przyczyny nazywany jest pogromcą tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie jednym z największych sprzymierzeńców odchudzania.

Treninginterwałowy składa się z krótkich serii ćwiczeń o różnej intensywności, przeplatanych okresami odpoczynku. Wykonywać możemy go podczas rozmaitych aktywności, takich jak bieganie, pływanie czy jazda na rowerze. Pomimo udowodnionych zalet treningu bazującego na interwałach, niektórzy wciąż mogą jednak domniemywać, że aby schudnąć, lepiej jest ćwiczyć przez dłuższy czas.

Naukowcy z Federal University of Goias w Brazylii przeprowadzili tymczasem badanie w celu sprawdzenia, czy trening interwałowy jest w istocie preferowaną formą ćwiczeń dla osób, które starają się pozbyć nadprogramowych kilogramów. Zespół uczonych przeanalizował w tym celu dane z ponad 36 badań, które zostały opublikowane w „British Journal of Sports Medicine”. Ocenili oni łącznie 576 mężczyzn i 522 kobiety. Wszyscy uczestnicy badania, w wieku od 10 do 70 lat, o różnych poziomach sprawności, ćwiczyli przez co najmniej cztery tygodnie. Niektórzy wykonywali trening interwałowy, inni zaś dłuższe, umiarkowane treningi trwające od 30 do 45 minut.

Analizując dane, naukowcy zauważyli, że wszyscy uczestnicy stracili na wadze, bez względu na to, czy regularnie wykonywali trening interwałowy, czy też dłuższe ćwiczenia o umiarkowanej intensywności. Rezultaty badania potwierdzają zatem tezę mówiącą o tym, iż każdy rodzaj aktywności fizycznej korzystnie wpływa na naszą sylwetkę, odgrywając istotną rolę w procesie odchudzania.

Uczeni odkryli jednak, że w kwestii redukcji wagi to trening interwałowy zapewnia najlepsze rezultaty. Uczestnicy, którzy wykonywali trening o wysokiej intensywności osiągnęli bowiem o 28,5 proc. lepsze wyniki w kontekście zmniejszenia masy ciała niż osoby, które skupiły się na umiarkowanie intensywnym wysiłku.

Naukowcy zastrzegają jednak, że trening interwałowy nie dla każdego jest idealną formą ćwiczeń.

– Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z możliwych zagrożeń związanych z treningiem o większej intensywności. Może on wszak zwiększać ryzyko kontuzji i generować większy stres wpływający negatywnie naukład sercowo-naczyniowy – wyjaśniają autorzy badania.

I dodają, że najskuteczniejszą formą ćwiczeń dla osób odchudzających się jest trening interwałowy wykonywany podczas sprintu. Jego skuteczność potęguje zaś połączenie interwałów z regularnymi ćwiczeniami o mniejszej dynamice. Eksperci zgodnie radzą, by w celu osiągnięcia najlepszych rezultatów kompilować treningi aerobowe oraz siłowe – wówczas mamy największe szanse na zredukowanie wagi i osiągnięcie wymarzonej sylwetki.

dkdl/Centrum Prasowe PAP – LIFE




  
Wyżej