Dziecko i Figura

DIETA

Udowodniono, że popołudniowa drzemka lepsza jest niż … dieta!

Nowe badanie przeprowadzone w Grecji udowodniły, że drzemka popołudniowa okazała się równie skuteczna w obniżaniu ciśnienia krwi, jak zmniejszenie spożycia soli i alkoholu.

„Sen w południe wydaje się obniżać poziom ciśnienia krwi na takim samym poziomie, jak inne zmiany stylu życia”, komentuje dr Manolis Kallistratos, kardiolog z Asklepieion General Hospital w greckiej Vouli, gdzie przeprowadzono badanie.

 

212 uczestników z nadciśnieniem tętniczym nosiło urządzenia monitorujące ciśnienia krwi w ciągu dnia. Ci, którzy drzemali godzinę dziennie, odczuwali średni spadek ciśnienia krwi o 3 mmHg w porównaniu z tymi, którzy tego nie robili. Dla porównania, przyjmowanie leku może pomóc obniżyć poziom średnio o 5 do 7 mm Hg. Okazuje się, że drzemka daje podobne rezultaty co zmiana diety na zdrowszą. Na przykład redukcja soli i alkoholu może obniżyć poziom ciśnienia krwi o 3 do 5 mm Hg.

 

„Oczywiście nie chcemy zachęcać ludzi do snu przez wiele godzin w ciągu dnia, ale z drugiej strony nie powinni czuć się winni, jeśli mogą wziąć krótką drzemkę, biorąc pod uwagę potencjalne korzyści zdrowotne” – mówi Kallistratos.

 

Nadciśnienie jest jednym z głównych czynników ryzyka zawału serca i udaru. Coraz częściej diagnozuje się je już u dwudziestoparolatków, nastolatków i dzieci. Naukowcy komentują, że wyniki są ważne, ponieważ spadek ciśnienia krwi nawet o 2 mmHg może zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych nawet o 10 procent.

 

djd/webmd.com




  
Wyżej