KUPUJESZ dziecku ZABAWKI pod CHOINKĘ? Przeczytaj, jaka ILOŚĆ zabawek pobudza KREATYWNOŚĆ, a jaka powoduje BRAK radości i ROZPROSZENIE uwagi!
Pamiętacie swoje zabawki z dzieciństwa?
Lalka i miś, jakieś klocki, bierki, bączek do kręcenia, może warcaby czy gra w Chińczyka. Nie było tego dużo, ale się bawiliśmy!
Obecnie nasze pociechy są wręcz zasypywane nowymi zabawkami, a brytyjskie badania pokazują, że w trakcie dzieciństwa otrzymują ich aż 238 sztuk! Jednak z tej pokaźnej liczby, tylko kilka ma szansę stać się „ulubionymi”.
A jaka ilość zabawek jest optymalna dla rozwoju dziecka?
Naukowcy z University of Toledo w stanie Ohio, USA przeprowadzili eksperyment z udziałem kilkudziesięciu dzieci. Zaprosili je do półgodzinnej zabawy z: 4 zabawkami lub 16 zabawkami.
„Badanie to miało na celu ustalenie, czy liczba zabawek w otoczeniu małych dzieci wpływa na jakość ich zabawy” – powiedział główny badacz, dr Carly Dauch.
Naukowcy odkryli, że dzieci były znacznie bardziej kreatywne, gdy miały mniej przedmiotów do zabawy! Dzięki temu każdą zabawką zajmowały się dwukrotnie dłużej, wymyślając więcej zastosowań, wydłużając i rozszerzając swoje gry.
Z kolei grupa, która miała 16 zabawek uzyskała znacznie gorsze wyniki – czas i zaawansowanie zabawy było znacznie niższe. Jak się okazuje, większa ilość przedmiotów stanowiła źródło rozproszenia uwagi.
Jeszcze ciekawszy eksperyment przeprowadzili w latach 90. niemieccy badacze, Elke Schubert i Rainer Strick. W ich badaniu z monachijskiego przedszkola zabawki zostały zabrane na trzy miesiące!
Jaki był efekt? Po zaledwie kilku tygodniach dzieci dostosowały się do sytuacji, a ich zabawa stała się o wiele bardziej twórcza i towarzyska.
Jaki jest więc wniosek?
Nie kupujmy zbyt wielu zabawek, a te które już kupujemy niech pobudzają kreatywność.
To nie może być zabawka, którą dziecko raz złoży (jak współczesne LEGO, o czym pisaliśmy TUTAJ), ale taka którą można bawić się na różne sposoby.
A jeśli już zabawek jest dużo (czy też za dużo!), to rodzice, szkoły i żłobki powinni spakować większość zabawek. Następnie co jakiś czas wydawać małą liczbę, aby zachęcić dzieci do większej kreatywności i poprawy koncentracji u maluchów.
na podst. telegraph.co.uk