Dziecko i Figura

Główna

Dlaczego warto jeść śliwki? Powodów jest wiele!

śliwki

Śliwki nie tylko wspaniale smakują, ale też posiadają wiele cennych właściwości zdrowotnych! Przedstawiamy tylko niektóre z nich!

Korzyści zdrowotne śliwek

  • Śliwki mają niską kaloryczność (46 kalorii na 100 g) i nie zawierają tłuszczów nasyconych. Zawierają za to wiele prozdrowotnych związków, przeciwutleniaczy, minerałów i witamin.
  • Stwierdzono, że niektóre korzystne dla zdrowia związki obecne w śliwkach, takie jak błonnik pokarmowy, sorbitol i izatyna, pomagają regulować sprawne funkcjonowanie układu trawiennego, a tym samym łagodzić problemy z zaparciami.
  • Świeże śliwki są źródłem witaminy C, która jest również silnym, naturalnym przeciwutleniaczem. Spożywanie pokarmów bogatych w witaminę C, pomaga organizmowi rozwinąć odporność na czynniki zakaźne, przeciwdziałać stanom zapalnym i eliminować szkodliwe wolne rodniki.
  • Świeże śliwki, zwłaszcza żółte mirabelki, są umiarkowanym źródłem witaminy A i P-karotenu. Witamina A jest niezbędna dla utrzymania dobrego wzroku. Jest także wymagana do utrzymania zdrowej błony śluzowej i skóry. Stwierdzono, że spożywanie naturalnych owoców bogatych w witaminę A, chroni przed rakiem płuc i jamy ustnej.
  • Owoc ten zawiera także w znacznych ilościach prozdrowotne flawonoidowe przeciwutleniacze, takie jak luteina, kryptoksantyna i zeaksantyna. Związki te pomagają eliminować wolne rodniki tlenowe i reaktywne formy tlenu (ROS), które odgrywają rolę w starzeniu się i różnych procesach chorobowych. Zeaksantyna to ważny karotenoid dietetyczny, selektywnie wchłaniany do plamki żółtej siatkówki, w której uważa się, że zapewnia on działanie przeciwutleniające i ochronne funkcje filtrowania światła UV.
  • Śliwki są bogate w minerały, takie jak potas, fluor i żelazo. Żelazo jest potrzebne do tworzenia czerwonych krwinek. Potas jest ważnym składnikiem komórek i płynów ustrojowych i pomaga kontrolować tętno i ciśnienie krwi.
  • Ponadto, śliwki są skromnym źródłem grup witamin z grupy B, takich jak niacyna, witamina B-6 i kwas pantotenowy. Witaminy te działają jako kofaktory, pomagając organizmowi metabolizować węglowodany, białka i tłuszcze.
  • Zapewniają również około 5% RDA poziomów witaminy K. Witamina K jest niezbędna do funkcjonowania wielu czynników krzepnięcia w naczyniach krwionośnych, a także w metabolizmie kości. Pomaga również w zmniejszeniu uszkodzenia neuronów u pacjentów z chorobą Alzheimera.

Czytaj też: Dlaczego warto jeść DAKTYLE? Oto 10 powodów!

Źródło: Nutrition-and-you.com

Zdjęcia: Unsplash






  
Wyżej